“Kara Resimler” Pinturas Negras

 

“Kara Resimler” Pinturas Negras Francisco Goya’nin 1819-24 arasinda evinin duvarına yaptığı resimlere verilen isimdir

Cq4dHqYWEAAke1f

The Dog – Kara resimlerden biri

Kara Resimler 14 tane olarak bilinir ilk paylaştigim resim “The Dog” ama kara resimlere isimleri sonradan verilmiştir. Kara Resimler Goya’nin 1819 yılında yeni bir ev alması ve aynı yıl bu evin duvarlarını boyaması ile başlar.Goya 46 yaşındayken sağır olur 1746 doğumlu ressamın Şubat 1819 yılında aldığı evin adı ise Quinta del Sordo yani “Sağırin Villası”

İster karma diyin ister başka birsey evin önceki sahibi sağır olduğu için bu ismi almış . Kimbilir belki Goya bu evi özellikle seçmiştir.

Goya 1819 yılında evi aldıktan hemen sonra evin duvarlarını boyamaya başlar, ancak resimler Goya’nin her zamanki tarzından farklıdır..

Saturn Devouring His Son-Oğlunu Yutan Satürn kara resimlerden bir diğeridir.

Cq4iTlQWIAM_TIO

 

Resimde ilk Titan olan yunan tanrısı Kronos ki zamanın tanrısıdir Khronos adından gelir. ( Roma mitolojisinde Satürn) Mitolojide Kronos un çocukları yerine geçmesin diye onları yemesi ancak Jupiterin (Zeus) kurtulması ve yerine geçmesi yer alır.

“Herşeyi yiyip bitiren zaman” belki de Goya hastalıkları ve ömrünün sonuna geldiği dönemde yaptığı kara resimlerden en ünlüsü olan bu resim icin sembolik bu anlamı yansıtmak istemiştir kimbilir.

Diğer Kara Resimlere bakalım .

Cq4lHkBWcAQD-Tm

Two Old Men – İki İhtiyar Adam

Goya “Kara Resimler”e kendi isim vermediği için bu resimde ölümünden sonra adlandirilmis ancak resimde bence iki ihtiyar adam yok arkadaki figür sanki bir iblis ve ihtiyar adamın arkasından kulağına bir şey fısıldıyor.

Kara Resimler daha çok ürkütücü, karamsar..renksiz..rahatsız edici resimler oysa Goya’nin önceki resimleri o kadar farklı ki

Örneğin 1777 tarihli Goya’nin “Parasol” adlı eserine bakarsaniz farkı görebilirsiniz.

Cq4m-1tXgAAGJBJ

Goya resimleri renkli, canlı, günlük eğlence ve zevkleri öne çıkaran resimlerdir genel olarak ancak Kara Resimler bunların tam tersi

Bir diğer Kara Resim – Women Laughing

Cq4nfGsWgAAyqKY

yüzlerinde hastalıklı bir gülümseme ile resmedilmis kadınlar, resim bir korku filmi sahnesi gibidir.

Bir başka Kara Resim – Two Old Men Eating Soup

Cq4o5XPXgAAlBD7

Biri neredeyse iskelet gibi (ölüm sembolu ) diğeri dişleri olmayan iki yaşlı adam, resimdekilerin cinsiyetleri belli değildir ancak erkek oldukları düşünülmüş isim de buna göre verilmiştir.

Kara Resimlerden bir diğeri Judith and Holofernes

Cq43srlWAAEhZlI

Judith ve hizmetçisi Abra tuhaf resmedilmiş. Hikaye çok eskidir. Asur Kralı Nebukadnezar , Med kralına karşı savaşta kendisine yardım etmeyen kavimleri cezalandırmak için Generali Holofernes’i görevlendirir. Son olarak Yahudilerin Betulya şehrini kuşatır. Halk kalede sıkışır ve açlık çekmeye başlar. Kent neredeyse düşmek üzeredir . Güzel ve zengin bir dul olan Judith hizmetçisi Abra, Holofernes’e sığınır.Holofernes Judith’e aşık olur ancak altıncı günün sonunda Judith sarhoş olan Holofernes’in başını keser.

Bir diğer ve bence Goya’nın evin duvarlarına yaptıgı en korkutucu kara resim Witches’ Sabbath

Cq45xjwWcAA0oKn

Keçi şeklinde resmedilmiş Şeytan ve etrafında toplanan cadılar, Şeytanın büyüsüyle ona çocukları sunuyorlar.

Goya bu resmi 1797 – 98 yılları arasında da yapmış ama iki resim arasındaki farka bakın lütfen

Cq46p0bWYAAxrka

İki resim arasındaki fark inanılmaz .

Bu resmin hikayesine gelince 17. yy’da şeytanların, çocukların bedenlerini yiyerek kanını içerek beslendiğine inanılırmış. 18.yy’a gelindiğinde artık bunların köylülerin batıl inançları olduğuna inanılmaya başlanmış. 19.yy başlarında ise toplumun kötülüklerine, ruhban sınıfının hırs ve dini alet ederek yaptıkları kötülüklere tepki olarak bu figürler kullanılmış.

İşte tam bu noktada kara resimlerin ressamın yaşlılık ve hastalıkları sonucu değil başka bir sebebe dayandığı öne sürülür.

Bu sebebi başka bir kara resim altında anlatalım Men Reading,6 adam bir gazete ya da bir kâğıdı okuyor.

Cq4-VGgWYAAOwpv

Bu sahne Goya’nın 1814 yılında yaptığı “The Third of May 1808” ile ilişkilendirilir (altta)

Cq5BQhAWAAAAo4n

Bu resim 3 Mayıs 1808: Madrid’i savunanların infazıdır,  Resim Goya’ya Fransızların 1808’de Madrid’i işgali sırasında Napolyon’un ordusuna direnen İspanyolların anısı ve Napolyon rejimine karşı politik bir bildiri olması için sipariş edilir.

İşte bu resim ile ilişkilendirilen Men Reading o donemde gazete haberi okuyan kişiler olarak düşünülür gerçekten de Goya infazlardan ve yaşanan olaylardan çok etkilenmiştir. Kara resimlerin tümünün bu olaylardan sonra inzivaya çekilen Goya’nın yaşananlar ve kendi hastalıklarının etkisi ile iyice ağırlaşan ruhsal durumu sonucu yaptığı dusunulmuştur.

Şimdi bir diğer kara resim Atropos, “The Fates ” Kader’e bakalım

 

Cq5DKg3WIAABt5J

3 kader tanrıçası ancak arka planda bir de adam vardır. Atropos mitolojide kaderin iplerini kesen tanrıçadır. (Sağdaki tanrıçanın elindeki makas )

Bir diğer Kara resim A Pilgrimage to San Isidro ,

Cq5Hw_bWAAAfd0H

15 Mayıs’ta kutlanan bir festivalinin resmi Goya bu resmi de daha once yapmış aradaki farka goz atın

Cq5IVcCWgAA6XAT

korkutucu bir değişim.. bu resmin “Sagırların Beşi” denilen evin ilk katında Witches Sabbat’ın karşısında olduğu söylenir.

Kara Resimlerin ev içinde yerleşimi

Cq5J1lJXYAAOr0K

 

Kara Resimlerden bir diğeri Leocadia, Resimdeki kişi Leocadia Weiss Goya’nın hizmetçisi

Cq5Ky0kWIAEhwRN

Kara resimler içinde en az urkutucu olanı.. ancak Leocadia siyah bir cenaze elbisesi ile resmedilmiş ve gerçekten de Leocadia ölene kadar Goya ile birlikte kalmıştır. Aralarında bir ilişki olduğu da söylenir.

Fight with Cudgels – Sopalı Kavga

Cq5NEJTWYAAxDck

Birbirlerine sopalarla vuran kanlar içinde kalmış iki kişi, Resim evin ikinci katında yer alır.

Procession of the Holy Office, A Pilgrimage to San Isidro ile aynı konuyu ele alır.

Cq5OQuOWAAAKVaB

 

ve son Kara Resim – Fantastic Vision

Cq5PIRwXgAAnZW5

yine korkmuş yüzler, Bu resimde 3 Mayıs 1808 ile ilişkilendirilir. Savaşın korkutucu yüzü.

Butun resimlerden sonra donup tekrar ilk resme bakın.. sanki herşeyin anahtarı o kopek sanki ,  kopek resminin bitmediği bile iddia edilmiş.. ilk sembolist resim olduğu da iddialar arasında.. bana sorarsanız eğer o korkmuş gizlenmiş köpek Goya’nın kendisidir.

Serkan Hızlı

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s